måndag 9 maj 2011

Piano och forte

Jag har precis gjort salva. Av bivax som jag köpte av en farbror på marknaden för några veckor sedan och olivolja från gården. Jag hade tänkt göra egen lavendelolja att ha i, men lavendeln var visst rosmarin och den oljan luktar mest ugnstekt potatis.
Salvan däremot luktar oliver och honung.
Det är fantastiskt hur mycket fett det finns i oliver, det kan man inte tro när man ser dem. I "vinkällaren" har vi en tank som är stor som den mormor och morfar hade i ladugården för mjölk. Ur den hämtade jag olja till restaurangen igår i en tre liters flaska. Jag bara öppnade en kran och så rann det olivolja och fyllde hela flaskan.
Det behövs stora kvantiteter i restaurangvärlden. Idag fyllde jag på 20 liter rödvin. Dunken är tung och vinet är kallt när det har stått i kylskåpet. Alfonso har lärt mig hur jag ska hålla för öppningen medan jag lutar dunken mot kanten och sen får man låta vinet rinna mellan fingrarna; piano piano. Man hinner bli alldeles kall om handen innan hela dunken är tömd.

Det måste ha varit menat att jag skulle komma hit, var jag kan göra salva av egenproducerad olivolja på en gasspis.

2 kommentarer:

  1. I Hammarbyhöjden står en burk ringblomsalva direktimporterad från Sörmjöle och gjord i april av din mamma. För övrigt kommer din ena syster hit imorgon och den andra på fredag. Jag har tur som en tok! Hade såklart velat ha hit dig också, men man ska glädjas över det man får, inte sörja för det man inte har, det har mamma lärt mig. Vill se fler bilder på hästarna om jag får önska mig. Kramkramkram!

    SvaraRadera
  2. hej! jag har skickat samma e-mail som jag skrev för länge sedan igen, rättare sagt direkt du skrev att jag skulle skicka igen. har du fått det då? :/ attans. verkar inte fungera så bra.
    men hoppas att du har det kanonfint iaf! Puss från Annika

    SvaraRadera