söndag 1 maj 2011


 "Nu är det synd om de döda,
som ej få sitta i vårens tid
och värma sig i solen
på ljus och ljuvlig blomsterlid.
Men kanske viskade de döda
då ord till vivan och violen,
som ingen levande förstår.
De döda veta mer än andra.
Och kanske skulle de, när solen går,
då med en glädje, djupare än vår
bland kvällens skuggor ännu vandra
i tankar på den hemlighet,
som bara graven vet"


-Verner von Heidenstam

Förra året åkte jag till Finland. Det var så skönt med det kala och kärva och färgerna passade min själ.


Det gjorde verkligen ont när knopparna brast och tanken på att gräsmattan skulle bli grön och att blommorna doftade kändes överväldigande. Det fick liksom inte plats i mig.









I år är det annorlunda. Jag välkomnar det överväldigande.
Det är så grönt här nu att man inte kan fatta och ställer man sig under äppelträden så surrar bina runt huvudet. Idag plockade jag in vallmo, (det är dumt, det vackraste ska vara fritt). I hagen växer det mynta och vinrankorna har blivit lite gröna. Syrenerna har slagit ut som på en skolavslutning på Sörmjöleskolan.




Det är bra att man kan resa så att färgerna passar själen.

Oftast kan jag lyssna på hela Kraja-skivan och ibland måste jag hoppa över de sorgligaste.



5 kommentarer:

  1. Hej Sofia! Vackra bilder du lagt upp-och fint du skriver! Häftigt ned konsten och allt annat i Rom-och härligt med det gröna som du beskriver. Jag längtar också efter det-våren kommer så sakteliga här också och nu har vi välkomnat Maj och vissa har demonstrerat idag. Jag har hållit mig inne några dagar p g av en dryg förkylning men nu har jag piggnat till så pass att jag börjat sortera papper och det kan man kalla sjukdomsvinst. Ha det så gott! Och sköt om dig! Kram från moster Mariann

    SvaraRadera
  2. Jag längtar efter dig! Här kommer snart häggen. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Finaste du!

    Jag måste också hoppa över en del ibland, särskilt den om de döda... Men nu när jag har läst texten (man kan ju undra varför jag inte lyssnat mer uppmärksamt) så kanske det blir lättare, om jag tänker mer på en djupare glädje än på att det är synd om dem. När du skriver om att resa så att färgerna passar själen tänker jag på min mamma som säger att det är bra att åka tåg för då hinner själen med.

    Tanti baci, bella!

    SvaraRadera
  4. Och här blommade häggen ikväll när jag cyklade hem genom stan från Universitetet.
    All kärlek och värme!

    SvaraRadera
  5. Jag känner sannerligen igen mig i att ting kan kännas överväldigande. Åh jag skulle vilja ha dig och Emma närmare mig. Kram!

    SvaraRadera