onsdag 19 oktober 2011

Det är så här att det hänger ihop

Åh vad det är härligt med Aikido! I måndags tränade jag i Florens för en 65 årig gubbe. "Kontakten här är viktig, det fungerar inte om ni har för stort avstånd mellan varandra" förklarade han, står man för långt ifrån, det är då det kan bli farligt.
Det är precis som att gå bakom en häst, det allra farligaste är att bara nudda hästen med handen när man går bakom den, medan man har sin kropp så långt borta som möjligt. Går man däremot nära med hela kroppen är risken liten att hästen sparkar överhuvudtaget och om den gör det hinner det inte utvecklas så mycket kraft.
Man ska stå nära och ha kontakt, det ger en mer kontroll.
Eller så ska man hålla sig på behörigt avstånd.



"Hur kan jag tysta mitt hjärta
Som kastas mellan norr och söder? "
                             ur Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson


Jag tittade på gamla bilder och för precis två år sedan var jag med min klass på Konstbiennalen i Venedig. 


Vi åkte tåg tidigt på morgonen från stationen i Kalmar och jag visste inget om livet.









Jag badade i havet, Samuel och Kalle gjorde det inte.


I år vid den här tiden bor jag i Italien och Emma Björklund är här och hälsar på.













För ett år sedan drack vi bärnstensfärgad alkohol i Emma och Johans lägenheten vid Dragonskolan.


Vi gjorde studiebesök på Norrlandsoperan där vi träffade Jeanette och senare sydde Emma en svart klänning med en massa vik.













Jeanette visade oss en scenmodell och jag visste inte att jag ett år senare skulle bo en timme från David-statyn.















Du måste bara acceptera. Det är såhär. Du kan inte ändra på någonting överhuvudtaget. 
Men hur kan du tänka sådär annorlunda.
Nä, men det bara är såhär.
Men jag tror inte på att du känner annorlunda än vad jag gör. Det är ju så tydligt att det är just så här, jag känner ju det nu. Nu nu nu. Hela min kropp svämmar över. Känner du inte?
Nä, inget. 

2 kommentarer:

  1. åh Sofia, jag får rysningar av dig! Följer dig. Skriv mer! vi borde ha en kontakt mer än kommentar fältet. KRAM Helena

    SvaraRadera
  2. jag försöker skicka sms till dig men det går inte å jag saknar dig bara mer å mer å jag va på folkets bio å du va inte där å jag var på stan å du va inte där heller. aj aj aj.
    din mimmi

    SvaraRadera