tisdag 7 juni 2011

Prinsar och prinsessor

När jag och Mekka var i Florens förra veckan hittade jag en rumänsk prins på gatan. Han tog med mig till sitt palats och nu bor vi där tillsammans med alla våra tjänare och lutar vi oss långt ut genom fönstrena så kan vi nästan ta i både Santa Cruce och Il Duomo.
Jag döpte honom efter vår svenske prins, så att det ska vara lätt att komma ihåg. Vi åkte på bal och dansade salsa och på natten körde kusken upp oss med sexspannsvagn till en fantastisk utsiktsplats där man ser hela Florens.

Här är några bilder från min numera enkla boning.




Festsalen där folk dansar i 1800-tals klänningar. Det är 5 meters takhöjd.




Uppehållsrum med divan och tavla





Te-salen



Andra framgångsrika folk som har bott i palatset.


Ett av gästrummen




Matsalen. 
Testar lite olika approach till det här med gäster och tjänstefolk, det är ju inget jag är van vid från husvagnen. Frågan är om man ska köra på den hårda, ägande stilen. Eller den undre, vänliga, tillmötesgående.



Med slottshunden framför en anspråkslös tavla


Gör morgonbestyren i ett annat gästrum med Duomen utanför




Efter två dagar åkte vi ut till vårt residens på den toscanska landsbygden- man ska akta sig för att vara i stan för länge, luften kan göra att man mår dåligt och börjar hallicunera.





3 kommentarer:

  1. Fina Sofia! Man kan verkligen säga att du stigit snabbt i graderna. Förstår att du har fullt upp med att sysselsätta allt tjänstefolk. Tack för att du delar med dej till oss vanliga enkla släktingar. Vore kul att hälsa på dej en gång till, nu har du ju gott om plats!!
    Kram från mamma

    SvaraRadera
  2. Haha, det är nästan lika kul att läsa kommentarerna, som dina inlägg! Jag får väl också tacka för att du låter oss dödliga beskåda ditt palats. Men jag måste nog säga att jag gillar katterna och landsbygden mer än städerna och palatserna... :)

    SvaraRadera
  3. Vilken förtjusande kontinental våning! Jag har länge tvekat om jag ska kunna besöka dig i Italien, med tanke på din enkla boning och all ohyra på landsbygden. Men nu verkar du ju hittat något som även en anspråkslös person som lilla jag kan fatta tycke för.

    Jag ska bara se till att min pilot har privat-jetet startklart, sen ses vi raring.

    /Mademoiselle Emma

    SvaraRadera