fredag 16 september 2011

Tankar för dagen och funna bilder

Frosti i motljus


























När man kan något, då kan man se helheten. Man kan ha överblick och förståelse i ett större perspektiv. Under inlärning behöver man tänka igenom varje steg och kan bara ägna sig åt en enskild sak i taget. T.ex. finns de dom som inte kan städa, de kan diska ett par glas, eller dammsuga bort damm i ett hörn. Men det kommer inte att kännas rent och städat, fastän personen tror att den har städat. Den har visserligen tränat på att städa, men kan ännu inte se helheten.


Basilika i förgrunden och typ Flitiga Lisa i bakgrunden

























Jag frågade Alfonso hur han kan göra allt så snabbt, tänker du aldrig, frågade jag? Nej, förstår du, när man kan något bra för att man har gjort det mycket, då går det per automatik.
Det finns folk som har sagt till mig att jag tänker för mycket. Tänk inte så mycket!
I en barnbok som vi läste mycket fanns det en Lilla Björn som sa; jag tänker, alltså finns jag. Och finnas till vill man ju, det är kanske det viktigaste man gör här i livet.

Katt på grusplanen utanför huset
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar